ДЛЯ ГУРТКІВЦІВ ЮНІ ЕКСКУРСОВОДИ
ШКІЛЬНИЙ МУЗЕЙ, ЙОГО МЕТА І ЗАВДАННЯ
Положення про шкільний музей визначає його як одну з форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів.
Воно реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і суспільства, що мають виховну та науково-пізнавальну цінність.
Воно реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і суспільства, що мають виховну та науково-пізнавальну цінність.
У роботі музею широко застосовуються різноманітні форми і методи навчально-виховної роботи (екскурсії, виставки, колекціонування тощо).
Шкільний музей, використовуючи їх комплексно, робить більш ефективними, діловими. Це, звичайно, не означає, що музей може замінити всі форми навчально-виховної роботи. Кожна з них розв’язує свої завдання і відрізняється від шкільного музею.
Так, виставочна робота має багато спільного з музейною, але не передбачає постійного збереження матеріалів. Їй властиві інші методи обробки та експонування матеріалів.
Шкільний музей, використовуючи їх комплексно, робить більш ефективними, діловими. Це, звичайно, не означає, що музей може замінити всі форми навчально-виховної роботи. Кожна з них розв’язує свої завдання і відрізняється від шкільного музею.
Так, виставочна робота має багато спільного з музейною, але не передбачає постійного збереження матеріалів. Їй властиві інші методи обробки та експонування матеріалів.
Нарешті, неодмінна ознака шкільного музею – наявність фонду, оригінальних матеріалів, що відповідають його профілю. Ця ознака дає змогу відрізнити шкільний музей від будь-якого іншого шкільного зібрання.
Відмінність між шкільними і державними музеями полягає в тому, що:
- -територія систематичного збирання експонатів для шкільного музею, особливо краєзнавчого, менша, ніж для державного;
- -обмежується місцевістю біля школи, доступною для обстеження силами учнів;
- -глибина і розмах розробки експозиційних тем шкільні музеї значно поступаються перед державними;
- -шкільні музеї мають обмежені можливості для збереження експонатів, хоч вимоги в цьому відношенні однакові для всіх музеїв;
- -експозиції шкільних музеїв більш пристосовані для проведення навчально-виховної роботи;
- -всю роботу в музеї систематично виконують учні під керівництвом педагогів, за допомогою батьків, громадськості;
- -шкільний музей повинен приділяти більше уваги нагромадженню матеріалів, що висвітлюють форми і методи його роботи (описи екскурсій, походів по місцях бойової слави, зустрічей із знатними людьми краю;
- -матеріали краєзнавчих обстежень).
Шкільні музеї не слід змішувати з предметними кабінетами, які, згідно з положенням про них, є навчальними підрозділами школи, укомплектованими чітко визначеним набором навчальних посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями.
Разом з тим шкільний музей і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.
Разом з тим шкільний музей і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.
Поряд із загальними для всіх музеїв рисами, що виявляються у збиранні, вивченні та популяризації пам’яток матеріальної і духовної культури, природничо-історичних колекцій, джерел знань з історії природи та суспільства, які мають велике пізнавально-виховне значення, для шкільних музеїв властиві деякі особливості, зумовлені їхньою метою і завданнями.
Загальна мета шкільних музеїв як однієї з форм освітньо-виховної школи – сприяння успішному виконанню завдань по вихованню молоді, підготовці всебічно і гармонійно розвинених членів суспільства.
Виходячи із загальних і специфічних виховних можливостей шкільних музеїв різних профілів, можна визначити такі їхні основні завдання:
- формувати в учнів науково-матеріалістичний світогляд;
розвивати творчу самодіяльність і громадську активність учнів, формувати активну життєву позицію;
- сприяти загальному розвитку і розширенню кругозору учнів, вихованню в них пізнавальних інтересів, творчих здібностей, дослідницьких нахилів; прищеплювати вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися у стрімкому потоці політичної та наукової інформації;
- розширювати зміст навчально-виховного процесу, забезпечувати тісний зв’язок його з життям;
- сприяти профорієнтації учнів;
- залучати учнів до активної участі у збереженні і популяризації серед населення пам’яток матеріальної та духовної культури нашого народу, охороні природи, вивчення ресурсів краю.
Немає коментарів:
Дописати коментар