понеділок, 6 квітня 2020 р.

                     ДЛЯ ГУРТКІВЦІВ                                            ЮНІ ЕКСКУРСОВОДИ

       ШКІЛЬНИЙ МУЗЕЙ, ЙОГО МЕТА І ЗАВДАННЯ





   Положення про шкільний музей визначає його як одну з форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів.
   Воно реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і суспільст­ва, що мають виховну та науково-пізнавальну цінність.
   У роботі музею широко застосовуються різноманітні форми і методи навчально-виховної роботи (екскурсії, виставки, колекціонування тощо).
    Шкільний музей, використовуючи їх комплексно, робить більш ефективними, діловими. Це, звичайно, не означає, що музей може замінити всі форми навчально-виховної роботи. Кожна з них розв’язує свої завдання і відрізняється від шкільного музею. 
   Так, виставочна робота має багато спільного з музейною, але не передбачає постійного збереження матеріалів. Їй властиві інші методи обробки та експонування матеріалів.
   Нарешті, неодмінна ознака шкільного музею – наявність фонду, оригінальних матеріалів, що відповідають його профілю. Ця ознака дає змогу відрізнити шкільний музей від будь-якого іншого шкільного зібрання.
    Відмінність між шкільними і державними музеями полягає в тому, що:

  • -територія систематичного збирання експонатів для шкільного музею, особливо краєзнавчого, менша, ніж для державного; 
  • -обмежується місцевістю біля школи, доступною для обстеження силами учнів;
  • -глибина і розмах розробки експозиційних тем шкільні музеї значно поступаються перед державними;
  • -шкільні музеї мають обмежені можливості для збереження експонатів, хоч вимоги в цьому відношенні однакові для всіх музеїв;
  • -експозиції шкільних музеїв більш пристосовані для проведення навчально-виховної роботи;
  • -всю роботу в музеї систематично виконують учні під керівництвом педагогів, за допомогою батьків, громадськості;
  • -шкільний музей повинен приділяти більше уваги нагромадженню матеріалів, що висвітлюють форми і методи його роботи (описи екскурсій, походів по місцях бойової слави, зустрічей із знатними людьми краю;
  • -матеріали краєзнавчих обстежень).


Шкільні музеї не слід змішувати з предметними кабінетами, які, згідно з положенням про них, є навчальними підрозділами школи, укомплектованими чітко визначеним набором навчальних посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями.
   Разом з тим шкільний музей і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.
Поряд із загальними для всіх музеїв рисами, що виявляються у збиранні, вивченні та популяризації пам’яток матеріальної і духовної культури, природничо-історичних колекцій, джерел знань з історії природи та суспільства, які мають велике пізнавально-виховне значення, для шкільних музеїв властиві деякі особливості, зумовлені їхньою метою і завданнями.
    Загальна мета шкільних музеїв як однієї з форм освітньо-виховної школи – сприяння успішному виконанню завдань по вихованню молоді, підготовці всебічно і гармонійно розвинених членів суспільства.
Виходячи із загальних і специфічних виховних можливостей шкільних музеїв різних профілів, можна визначити такі їхні основні завдання:
-  формувати в учнів науково-матеріалістичний світогляд;
розвивати творчу самодіяльність і громадську активність учнів, формувати активну життєву позицію;
-  сприяти загальному розвитку і розширенню кругозору учнів, вихованню в них пізнавальних інтересів, творчих здібностей, дослідницьких нахилів; прищеплювати вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися у стрімкому потоці політичної та наукової інформації;
-  розширювати зміст навчально-виховного процесу, забезпечувати тісний зв’язок його з життям;
-  сприяти профорієнтації учнів;
-  залучати учнів до активної участі у збереженні і популяризації серед населення пам’яток матеріальної та духовної культури нашого народу, охороні природи, вивчення ресурсів краю.


Немає коментарів:

Дописати коментар