понеділок, 13 квітня 2020 р.

        НАВЧАЄМОСЬ ДИСТАНЦІЙНО                                  ДЛЯ ГУРТКІВЦІВ                                          "ЮНІ ЕКСКУРСОВОДИ"

                  МАЙСТЕРНІСТЬ ЕКСКУРСОВОДА

Професійна майстерність екскурсовода – це особливий вид мистецтва, який побудовано на:
- активному використанні і вмілому поєднанні показу і розповіді;
- участі в процесі сприйняття взаємодії таких компонентів, як екскурсовод, екскурсант і екскурсійні об'єкти; використанні методичних прийомів проведення екскурсії;
- володінні специфічними вміннями і навичками, які притаманні даній професії.
Екскурсійна майстерність – це особливий вид мистецтва, який крім власної специфічної професійної основи, включає елементи інших видів майстерності (педагогічної, лекторської та ін.). Така майстерність незаперечне визначається рівнем якості виконання тих методичних рекомендацій, які забезпечують високу якість подання екскурсійного матеріалу. В той же час, робота екскурсовода має творчий характер, який значною мірою реалізується завдяки особистим рисам екскурсовода.
Рівень екскурсійної майстерності залежить від низки факторів, які можна поділити на дві групи:
- фактори, які не залежать від екскурсовода: рівень підготовки методичної документації, відбір екскурсійних об'єктів, побудова маршруту, матеріал для розповіді, зміст «портфеля екскурсовода»;
- фактори, які безпосередньо залежать від екскурсовода: загальна ерудиція, рівень знань по, темі, володіння екскурсійною методикою, культура мови, практичні вміння і професійні навички.
Кожна особистість визначається трьома основними особливостями:
- стійкість властивостей (рис) особистості;
- цілісність особистості як єдність певних властивостей (рис) і якостей;
- активність особистості, яку засвідчує багатоаспектна діяльність.
Під впливом практичної діяльності у екскурсовода формуються спеціальні здібності. Для екскурсовода так само, як, наприклад, для педагога, характерні чотири види здібностей.
Конструктивні здібності виражаються у вмінні відібрати і пра­вильно оформити екскурсійний матеріал, дохідливе і переконливо подати його, а у випадку необхідності перебудувати план проведення екскурсії, схему використання методичного прийому. Даний вид здіб­ностей виступає основою розумової діяльності екскурсовода.
Організаторські здібності виражаються у вмінні здійснювати керівництво екскурсійною групою, спрямовувати увагу екскурсантів на необхідні об'єкти, а також у вмінні забезпечити виконання програми туристів і екскурсантів, які прибули з іншого міста.
Комунікативні здібності виражаються у вмінні встановити ділові відносини з групою, зберегти їх протягом всього часу спілкування з екскурсантами, правильно побудувати стосунки з водієм автобуса на маршруті, працівниками музеїв, виставок, з методистами секції, іншими екскурсоводами, керівниками груп, організаторами подоро­жей і екскурсій.
Аналітичні здібності створюють основу для самокритичного аналізу власної роботи, об'єктивної оцінки якості проведення екскурсії, ефективності використання методичних прийомів.
Невід'ємною рисою екскурсовода як особистості є впевненість. Вона ґрунтується на знаннях, ідейності і активній життєвій позиції екскурсовода. При проведенні екскурсій, викладенні теми екскурсо­вод повинен зважено виявляти тенденційність: чітко і цілеспрямовано формулювати думки, правильно, з позицій науки розкривати події і явища, виявляти наполегливість при їх тлумаченні.
Ефективність екскурсій також значною мірою залежить і від темпераменту екскурсовода. відповідності з типом темпераменту (сангвінік, холерик, флегматик, меланхолік) проявляється різноманітність поведінки, вияву почуттів, тривалості переживань, швидкості змін емоційного стану екскурсовода. Слід пам'ятати, що вияв тем­пераменту е результатом загальної культури людини, поведінка якої може і повинна підкорятися її волі і залежить від вміння управляти власними емоціями.
Важливою умовою успішного проведення екскурсії є володіння екскурсоводом мистецтвом слова, вмінням вільно викладати матеріал, який би зацікавлював і захоплював екскурсантів.
Володіння аудиторією незалежно від її розмірів, обставин спілкування, вікового, соціального складу тощо, вимагає від екскурсовода Дотримання методики публічного спілкування і ряду соціально-психологічних рекомендацій:
1. Вдосконалення ораторського мистецтва сприяє розвитку гнучкості розуму, пам'яті. Його підґрунтям є широта інтересів, емоційність, адекватність стосовно того, «що, де і як сказати».
2. Важливо враховувати особисті риси і темперамент, налаштовуючи спілкування з аудиторією на позитивні настанови.
3. Основу ефективного спілкування з аудиторією визначає ряд осо­бистих характеристик:
- здібності (відповідний рівень інтелекту, голосові дані, пра­вильна вимова, інтонація тощо);
- готовність до ораторського досвіду (системність і глибина індивідуального досвіду, широта знань, професійна орієнто­ваність тощо);
- співучасть у процесі спілкування (вміння одночасно володіти собою та аудиторією, матеріалом екскурсії тощо).
4. Перед екскурсією необхідно визначити склад аудиторії: кількість учасників групи; їх однорідність за віковою, соціальною та іншими ознаками; соціальну, професійну орієнтованість екскурсантів; наявність постійних контактів з екскурсантами-клієнтами даної фірми, або й самого екскурсовода.
5. Для подолання змістовних бар'єрів спілкування необхідно враховувати, що такі ситуації виникають:
- коли думка екскурсовода не знаходить адекватного відобра­ження в його мові, отже, він не може повно висловити те, що передбачається змістом екскурсії;
- коли засоби мовного викладу інформації не відповідають мов­ним знанням слухачів;
- коли слухачі не володіють необхідними вміннями інтерпре­тувати текст, що сприймається.
6. Особливо важливі перші хвилини, коли декілька заготовлених фраз допомагають встановити перший контакт, привернути увагу екскурсантів, «налагодити» спілкування в групі.
7. Слід пам'ятати, що сила хвилювання обернено пропорційна кіль­кості часу, витраченого на підготовку до екскурсії.
Звичайно, що головною ознакою ораторської майстерності екскурсовода є культура мови. По-перше, мова повинна бути гра­мотною і логічною. По-друге, для того, щоб створити повну уяву про історичні події, конкретних осіб, мова повинна бути точною і, в той же час, образною, що досягається за рахунок вдалого викорис­тання порівнянь, цитат, яскравих епітетів, метафор, приказок тощо. Мова має бути економною. Рекомендується завчасно продумати способи викладення матеріалу екскурсії, підібрати потрібні слова і точні вирази для аналізу екскурсійних об'єктів і розповіді про події, що з ними пов'язані.
Формуючи словниковий (лексичний) запас, особливу увагу слід приділяти спеціальним термінам і словам іноземного походження. При цьому бажано уникати перевантаження ними екскурсійної розповіді.
ВАШЕ ЗАВДАННЯ : ПОПРОБУЙТЕ ОЗВУЧИТИ ЕКСКУРСІЮ ПО ЛЬВОВУ

Немає коментарів:

Дописати коментар